
Ze hebben het nog steeds niet begrepen. Onze politiekers, de op winst beluste bedrijfsleiders en voor een groot deel onze Belgische burgers. Dit ondanks de extra aandacht dankzij klimaatmarsen van veel slimmere jongeren dan de ontkennende volwassenen. Het milieu staat wel op de agenda van “we spreken er nu over” maar nog lang niet op de lijst “we doen er iets aan”. Deze week werd ik er nog maar eens met mijn neus keihard op geduwd.
Arm Limburg.
Gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening, Inge Moors, vond het nodig om de betonstop als een stevige donderwolk af te schilderen. Bijna alle Limburgse kleinere gemeentes gaan dankzij dit volgens haar totaal verkeerd opgevatte plan volledig verdwijnen of veranderen in Doel-achtige spooksteden. Onbereikbaar voor de medemens en inwonerd gedoemd om te sterven van honger of nog erger dorst.

Limburgs dorp volgens Mevr. Moors anno 2030.
Een boodschap die zo vlak voor de verkiezingen wel heel verdacht is ingepland om te scoren op de volgende stemming om weer mensen aan te stellen die het niet begrepen hebben. Het is nu eenmaal sympathieker om een boodschap te brengen waarin je verteld dat iets wel mag (bouwen waar je wil), dan iets wat niet meer mag (op plaatsen niet meer bouwen). Dat er ondertussen elke dag 6 ha open ruimte voor goed verdwijnt zal haar of haar medestanders een zorg wezen.
Vernietigend.
Vandaag lees ik dan weer dat de Raad van State het hele betonstop-verhaal naar de ondertussen goed gevulde en stoffige kast verhuist. Ik veronderstel dat hun beslissing weldoordacht is en volledig klopt met de ondertussen ondoorgrondbare Belgische wetgeving. Maar onze regering aanhoort het nieuws en beslist dan maar om het dossier tot minstens na de verkiezingen in die stoffige kast te laten liggen. Werk voor de volgende verkozenen. Want net als ons Inge willen ze nu niet gedwongen worden om uitspraken te moeten doen die hen stemmen kunnen kosten. Uitstellen die boel. Zorgen voor morgen.
En onze jeugd ziet dit allemaal gebeuren. Ik zou eens willen weten wat zij over al deze beslissingen en beslissers denken. Ze zullen ze volgens mij niet echt overladen hebben met complimentjes op de zo genoemde dag vorige week. Maar dat ze wel degelijk blijven op de nagel kloppen is mij wel duidelijk en vooral hoopgevend. Zo was ik getuige tijdens de uitreiking van de Milieuprijs in Tongeren van hun visie en gedrevenheid. Jonge tieners deden daar uitspraken over het probleem rond de opwarming waar menig volwassene met schaamrood op de wangen van moet vaststellen dat ze verdomd gelijk hebben. Een jongedame van (jawel) 12 jaar diende de plaatselijke schepen van milieu (die volgens mij ook wel echt bezorgd was over het klimaat) van antwoord. “Heel wat mensen kunnen die maatregelen voor duurzame energie momenteel niet betalen. Maar waarom maken jullie die producten die goed zijn voor het milieu niet goedkoper en die slecht zijn veel duurder ? Zodat iedereen vanzelf die goede producten gaat kopen.” De oplossing uit de mond van een 12-jarige. Nu nog de industrie en de politiek overtuigen hoe ze het moeten aanpakken.
Later.
Maar hoe ziet hun toekomst er uit ? Niet heel leuk heb ik de indruk. De klok tikt, en ze tikt steeds luider. De geëngageerde jongeren die het duidelijk wel begrepen hebben missen de macht om iets te wijzigen. Buiten het laten horen van hun luide stem zien ze met lede ogen dat iedereen die de macht wel heeft zijn verantwoordelijkheid totaal niet neemt. Iedereen praat wel over het probleem om ook voor die roepende massa goed over te komen. Maar echt maatregelen nemen ? Neen, want dan maak je jezelf bij die andere massa weer niet sympathiek. En zo raken we geen stap verder.
Arm Limburg, arm Vlaanderen. Het zal wachten zijn tot die nieuwe generatie de oude krokodillen de mond gesnoerd heeft en de macht naar zich toe heeft getrokken. En hopelijk is het dan niet te laat. Hopelijk.





















