Groene kerst.

DSCN0513

Voor de hoopvolle en romantische zielen onder ons. Minder goed nieuws, want we mogen ook dit jaar weer een witte kerst op onze buik schrijven. Jammer, want zo een met een wit deken ondergeduffeld landschap heeft toch wel iets.

Warmer.

Met een opwarmende aarde lijkt dit een logisch gegeven. Maar las ik nergens dat voor onze streken de klimaatwijziging warmere zomers en koudere winters ging opleveren ? Blijkbaar voorlopig nog niet. Zijn onze winters trouwens warmer dan vroeger ? Als ik het aan mijn ouders vraag duidelijk wel. “Vroeger was het nog echt winter” Waarna er een verhaal kwam over een dik pak sneeuw en vrieskou waar elke geïmmigreerde eskimo dolgelukkig mee zou zijn. We bekijken even de feiten. En die halen we bij Sabine en Frank, de weervrouw en weerman waar ik alvast geen twijfels over heb. En wat zien we ? Als ik de grafiek met het aantal sneeuwdagen bekijk zijn er toch nog wel wat jaren geweest, zelfs in deze eeuw, met redelijk wat sneeuw. Maar het aantal dagen dat we met een wit tapijt uit ons bed stapten worden wel schaarser (dat is de rode lijn). Dus de winters worden minder sneeuwrijk.

Schermafbeelding 2018-12-22 om 08.25.08

Schaatsen.

En nog een bewijs dat we met warmere winters te maken hebben is onderstaande foto (sorry, voor de slechte kwaliteit, is een copie van een copie van een copie,…). Deze is genomen in de Grote Beemd. Aan de Hanck om precies te zijn. Dat is de beemd rechts van de bodemstraat als je van bos komt gereden. Vlak achter de fabrieken.

Schermafbeelding 2018-12-22 om 08.26.24

Een  hanck is trouwens volgens een werkje over de toponiemen in onze gemeente “een afhangend perceel langs een beek”. De ideale plek om indertijd elke winter de beek af te dammen zodat alles rondom die beek mooi onder water kwam te staan. En na een aantal stevige vriesnachten ontstond zo één van de grootste ijspistes in onze regio. De plek waar gans de Wellense jeugd (en die van de omstreken) samen kwam om hun schaatsen onder te binden en zich eens stevig te amuseren. Met de huidige winters zou dat onder water zetten misschien kunnen, maar schaatsen ??? Denkelijk met zwembandjes en een zwembroekje als materiaal. Hoewel, zo warm is het (gelukkig) nog niet geworden.

Plaats een reactie