
Ik wil iedereen een gelukkig en natuurvol 2019 wensen. Maar die wensen over mijn lippen krijgen is geen makkelijke zaak.
Want onze aarde blijft opwarmen en blijkbaar liggen de mensen die het zouden moeten oplossen er niet echt van wakker. Maar er is toch een klimaat-bijeenkomst geweest in Polen met weer nieuwe afspraken ? Jazeker, weer een nieuwe tekst die uitleg geeft hoe ze de vorige tekst van Parijs moeten interpreteren. En deze zal gevolgd worden door weer een nieuwe tekst waar ze weer gaan schrijven waarom ze de vorige tekst niet zo hebben uitgevoerd als ze toen geschreven hadden. En zo gaan we van tekst naar tekst om te eindigen met een tekst waar we in kunnen lezen wat we hadden moeten doen om wat er dan hopeloos is misgelopen.
Neen, van de politici moeten we geen oplossing verwachten. Zij hebben het te druk met de lobby van de bedrijven die denken dat ze door al die maatregelen om het tij te keren centjes gaan verliezen. De jongedame, Greta Thunberg, zette met haar speech op de laatste conferentie de ganse meute politici een neus door het met datzelfde orgaan keihard op de feiten te duwen. “Wij komen hier niet vragen om voor ons te zorgen. Jullie hebben ons vroeger genegeerd en jullie zullen ons blijven negeren” was één van haar rake opmerkingen.

Bekijk hier haar volledige speech.
Onze Belgische politici deden er nog een schepje bovenop door helemaal de boot te missen. Arme België, de 75.000 aanwezigen op de klimaatmars kregen zo alvast de waarheid vol in hun gezicht gesmeten. Het klimaat zal hen worst wezen. Economie, centen en macht zijn voor zo veel belangrijker.
Ooit komt de dag dat wij en ook zij zullen vaststellen dat het dan toch te laat zal zijn om het tij te keren. Een dag die we denkelijk niet meer voor ons uit kunnen schuiven. Hopelijk lukt het een nieuwe generatie met een gezond verstand en wel de wil om dingen te veranderen om alsnog het tij te keren.
Toch nog een gelukkig nieuwjaar gewenst.