Grootbeemdsloot 511.

4008789067753

Deze week kreeg ik een mail via via in mijn bus afkomstig van Watering De Herk. Ik heb hem zeker vijf keer gelezen en na elke lezing werd mijn verbazing groter en groter.

Hun vraag was waarom er nog steeds geen aanvraag binnen was om de grootbeemdsloot nr 511 (al een eerste bewijs dat dit idee achter een bureau werd geboren) als waterloop 1ste categorie te klasseren. En dat hun aannemer blijkbaar in de beemd was geweest om deze sloot te ruimen. Dit omdat ze helemaal niet meer voldeed om als centrale afvoerloop te functioneren. Gelukkig hadden ze zelf ingezien dat er iets niet klopte aan hun plan en vroegen ze overleg omdat de “drastische werken om reden van natuurwaarden niet evident waren”. Gelukkig.

Een waterloop krijgt het label 1ste categorie vanaf het moment dat het stroomgebied 5.000 ha overschrijdt. Tenzij ik verkeerd ben ingelicht is de hier besproken waterloop een sloot die in de beemd zelf ontspringt en nog geen 5 km verder in de Herk loopt. Of ik moest mij vergissen. Totaal geen categorie te bespeuren denk ik. En dan mijn grootste bedenking. De VMM (Vlaamse Milieumaatschappij) heeft met heel veel centen en werk de ganse beemd omgevormd naar een groot wachtbekken. Het natuurlijke overstromingsgebied wat het ooit was. Aanleg van dijken, bouwen van sluizen en verlagen van beekoevers. Enkel en alleen met het doel om in dit gebied tijdens stevige onweders het hoge waterpeil van de Herk te verlagen door het water de Grote Beemd in te laten stromen om zo achterliggende dorpskernen (in dit geval Alken) te behoeden voor overstromingen. Bufferen wil toch zeggen, in het gebied houden.

Nu lees ik dus in deze mail dat De Watering voorstelt om een sloot in dit buffergebied te ruimen zodat ze beter kan werken als afvoerloop. Ze willen dus water afvoeren in een bufferzone. Dat een private eigenaar ons boos aanspreekt omdat hij merkt dat een sloot niet geruimd wordt ondanks dat hij elk jaar een bijdrage betaalt aan de Watering, dat kan ik nog begrijpen. En dat er langs private eigendommen sloten worden geruimd om te voorkomen dat kelders of tuinen zouden onderlopen, dat kan er ook nog in. Maar dat slimme mensen (ik veronderstel dat er de nodige diploma’s aan hun muur hangen) voorstellen om een sloot, met een heleboel omgereden en geduwde bomen en struiken als bijkomende schade, te gaan uitdiepen in een buffergebied dat hun vrienden van VMM pas aangelegd hebben, dan moet ik dat toch even vijf keer nalezen voor ik het geloof.

Gelukkig krijgen we nog een kans om iedereen die met dit onbegrijpelijke idee rondloopt op andere gedachten te brengen. Misschien kunnen we zelfs, zoals onze duidelijk slimmere beheerdster voorstelde, op een paar plaatsen die sloot laten uitwaaieren of laten meanderen zodat er nog meer water gebufferd wordt. Hopelijk lukt dat.

Plaats een reactie