Onbekend's avatar

Over Crazy Birder

Gedreven door natuur!

Vlinders à volonté

Een wandeling door het gebied leverde een mooi aantal vlinders op. Vooral koolwitjes waren overal aanwezig. Op de percelen achter Graetmolen zat trouwens nog steeds de kleine vuurvlinder die we er onlangs ontdekten.

Na wat gepluis in “vlinder-literatuur” blijkt dat deze soort redelijk honkvast is en dus geen trekker. Dus mogen we er vanuit gaan dat we hier te maken hebben met een nieuwe inwoner van ons gebied. Leuk.

sized_kleine vuurvlinder-001.jpg

kleine vuurvlinder-002.jpg

Op diezelfde plaats trouwens veel vlinders en dit bijna allemaal op distels. Voor een goed vlinderbeheer is dit een belangrijke plant. De percelen moeten niet volstaan met distels, maar hier en daar een “toefje” is voor vlinders een wereld van verschil.

sized_atalanta-004.jpg

Ook gehakkelde auraelia kwam snoepen van de nectar.

Kleine vuurvlinder duikt op.

Blijkbaar begint ons maai- en hooilandbeheer vruchten af te werpen. Zo zijn de percelen die wij zo beheren duidelijk soortenrijker geworden op gebied van bloemen en planten en dat trekt weer andere soorten aan.

Zo ontdekte ik dit weekend op twee plaatsen het kleurijke kleine vuurvlindertje. Een soort waar je zomaar niet langs kan kijken met zijn knaloranje vleugeltjes. Dus moest die er voordien al gezeten hebben, dan had zeker iemand dat al gemeld. Dus volgens mij een nieuwkomer.

Volgens de vlindergids trouwens een soort van droge graslanden en heide. En die hebben we toch niet echt in ons gebied. Op doortrek of een blijver ? Dat zal de toekomst uitwijzen.

sized_kleine vuurvlinder-021.jpg

sized_kleine vuurvlinder-023.jpg

Het houdt niet op !

Na de vondst van een paar zeldzame planten dachten wij dat we het wel een tijdje gehad hadden. Maar niets is minder waar. Via Jan Appermont, de boswachter van onze regio, kreeg ik te horen dat er een voor Vlaanderen uitgestorven gewaande soort werd ontdekt, de koraalmeidoorn.

In ons land kan je drie soorten meidoorn vinden, de eenstijlige (de meest voorkomende),  de tweestijlige (iets minder algemeen, maar er staan er heel wat in de beemd) en vroeger ook de zeer zeldzame koraalmeidoorn. Tot voor kort was deze soort verdwenen tot er een tijd geleden een exemplaar werd gevonden ergens in de buurt van Kaesterd. En nu blijkt dat wij er ook minstens eentje hebben staan in onze grote beemd !!!

Een foto die we van internet plukten.

Volgens Jan is ons natuurgebied trouwens een schatkist aan autochtoon materiaal. Dit wil zeggen dat er nog heel wat struiken of bomen staan die zo oud zijn dat ze genetisch gezien raszuiver zijn en dus ook nakomelingen voortbrengen die als plaatselijke soorten kunnen geschouwd worden. Een troef van het gebied wat de natuurwaarde met een hoop procenten naar omhoog jaagt.

Zeldzame nieuwkomer (of nu pas gevonden)

Elk jaar duikt er wel een leuke soort op in onze gebieden en meestal is Gert de ontdekker. Hij heeft een zesde zintuig als het op zeldzaamheden vinden aankomt (remember de dwerggors op Texel, maar dat is een ander verhaal Knipogen).

Deze keer geen vogeltje maar een plant. Namelijk witte munt. Een broertje van de in de beemd heel veel voorkomende watermunt. Gert ontdekte een aantal planten in de Broekbeemd en zelf vond ik er ook een aantal, maar nog op een andere plek. Deze soort kleurt rood op waarneming.be en dat wil zeggen dat het een zeldzaam plantje is. Leuk dat we die hebben.

witte_munt.jpg
En vandaag, vlak voor ik str…nat werd dankzij een stevige bui, vond ik een mooi bloemetje langs de Zavelsteeg in de Grote Beemd. Ik moest er eentje meenemen om thuis op naam te brengen. Het blijkt bernagie te zijn of komkommerkruid. Na wat gegoogel een soort die afkomstig is van het Middellandszee gebied en blijkbaar in verwilderde vorm voorkomt in ons landje. Deze keer niet echt een zeldzaamheid, waar wel een mooie en eigenaardige bloem.
sized_001.JPG

Kriebelbeestjes-tijd.

Momenteel staan heel wat platen in volle bloei en dat levert dan ook een heleboel insekten op. Niet enkel onze vlinders zijn aanwezig, maar wie wat aandachtiger toekijkt ontdekt een wereld vol beestjes. Deze wereld is trouwens enorm boeiend om te bekijken en te volgen. Want insekten leven nu eenmaal op een beperkte oppervlakte en elke ingreep in hun leefwereld heeft dan ook dadelijk effect. Zo zijn ze uitstekende indicators om het gevoerde beheer regelmatig af te toetsten.

Vandaag ontdekte ik bruin zandoogje en een boomblauwtje.

sized_bruin zandoogje-023.jpg
sized_boomblauwtje-030.jpg
En een nader “onderzoek” leverde een aantal zweefvliegen op. Maar die een naam geven is een ander paar mouwen. Dus gaan ze voorlopig even als zweefvlieg spec. door het leven tot we er een identiteit hebben kunnen aan koppelen. Kriebelbeestjes zonder papieren als het ware.
sized_zweefvlieg-002.jpg
sized_zweefvlieg-018.jpg
En als geobsedeerde vogelaar werden de vogeltjes natuurlijk ook bekeken. Onze plaatselijke buizerd vloog nog druk rond, maar zijn nest was leeg. De twee jongen die hij had hebben het gebied verlaten. Toch minstens één geslaagd broedgeval van buizerd in de Grote Beemd dus.
sized_buizerd-011.jpg

Veel beheerders leveren prima werk.

Na een tijdje stilte zijn we hier weer. En met het goede nieuws dat we met maar liefst 8 boeren of hobby-boeren een overeenkomst hebben afgesloten.

Zij hooien of begrazen (hun beestjes dan toch) een grote oppervlakte in de Grote en de Broekbeemd. Dit levert heel wat ectra natuurwaarde op. Zo ligt Graeterbeemd en schitterend bij via een begrazing met boerenpaarden en het feit dat de eigenaar van de paarden alles nadien nog eens extra maait. Benieuwd of we volgend jaar de vroegere vegetatie met sleutelbloem en andere leuke soorten al terughebben. Het ziet er toch zo naar uit.

Verder werden er heel wat percelen gehooid. Maaien en afvoeren heet dat dan, met een verschraling tot gevolg. Knolsteenbreek en margrieten duiken al overal op. Benieuwd wat we hier nog gaan vinden.

Deze manier van werken is volgens ons de enige haalbare om een hooilandbeheer kunnen toe te passen. Hopelijk blijven de boeren verder hooien, want soms haken ze af als de percelen schraler worden en dus minder opbrengst aan hooi geven.

sized_004 (2).JPG

Kapravage, maar de natuur don’t care…

Momenteel wordt er aan 200 per uur gekapt in de Grote Beemd. En die bomen moeten op de camions geraken, dus dat betekend dat ze moeten versleept worden met heel wat sporen tot gevolg. Erg? Als je op korte termijn denkt wel, maar we weten dat de natuur zich razendsnel hersteld en ik ben al benieuwd welke soorten gaan profiteren van deze “verstoring”.

sized_013

Ondertussen zet de lente zich vlotjes door en kom ik weer oude bekenden tegen. Het groot hoefblad is al daar met zijn “hyacint-bloemen”. Ik heb de indruk dat ze zich weer een stukje uitgebreid hebben.

sized_007

En ook de sleutelbloemen duiken overal op. Iets minder dan vorig jaar op het eerste zicht, maar ik denk dat er nog een aantal hun bloemen moeten vormen.

sized_010

Het was even bang afwachten of het dottergraslandje dat vorig jaar door een niet zo natuurmindende boer stevig werd bespoten met gif dit overleefd had. Maar de plantjes staan mooi op het perceel, enkelen zelfs al in bloei. Dat is een opluchting.

sized_005

En zelfs de gevlekte orchis begint al zijn kopje op te steken. Het weiland waarin hij staat werd vorig jaar ongelukkig geïnjecteerd met een hoop drijfmest. Dus ook hier was het even bang afwachten. Maar ze zijn terug daar.

sized_014

En wat hebben we geleerd, zou Piet zeggen. Wel dat de natuur zich van alles wat de mensen uitspoken bitter weinig aantrekt. Maar we zullen toch maar zorgen dat die mooie en zeldzame soorten alle kansen krijgen om zich blijvend te vestigen. Eén ding is alvast zeker, de kapping van een massa populieren die nu gebeurd is zal zeker een totaal ander beeld geven in de beemd. En terwijl gaat de natuur verder aan haar gewone ritme. Dit is trouwens wat wij noemen “een zeker broedgeval”.

sized_003

Zeldzame paddestoel in Ulbeekbos

Gert vond een tiental dagen geleden tijdens een wandeling door Ulbeekbos een zeldzame paddestoel. Het gaat om de rode kelkzwam.

sized_002

Deze opvallende rode paddestoel is zeker geen gewone verschijning. Leuk dat hij Ulbeek uitkoos om te groeien.

Er staan trouwens nog leuke paddestoelen in dat stukje bos. Maar om die allemaal op naam te brengen is voor fungi-leken geen lachertje. Volgens ons is de doolhofzwam er eentje van en die andere zouden wel eens elfenbankjes kunnen zijn.

sized_010

sized_007

Gelukkig kan je in zo een geval de waarneming doorgeven via internet en de specialisten plakken er dan wel een naam op.

En nog goed nieuws is dat de bosanemonen overal hun kopjes beginnen op te steken. De lente is daar…

Begrazingsperikelen

Soms moet je zoeken om iets te vinden en soms vind je teveel. Zo zitten we momenteel in de knoei met een aanbod van een bio-boer met Blond d’Aquitin die graag zijn beesten in de Broekbeem zou laten grazen en hebben we een tijd geleden met eigenaars van IJslandse paarden ook hierover afspraken gemaakt.

Probleem in deze kwestie… dat beiden samen niet kan. Geen simpele zaak. Maar we zijn druk bezig om in de Grote Beemd een blok te zoeken die eventueel door de paarden kan begraasd worden. Hopelijk raken we eruit.

De mannen van de monitoring maken zich klaar.

Gisteren werd er door onze groep van vrijwiliggers die de monitoring uitvoeren in de natuurgebieden vergaderd. Leuk was dat er een nieuw gezicht aan tafel zat, Edgard Poncelet.

Wat werd er besproken? Wel, dat alle gegevens zullen ingezet worden op waarnemingen.be. Zo komen ze vlug bij de juiste persoon en kunnen er heel wat rapportjes en kaartjes gemaakt worden via deze schitterende site. Ook werd beslist om alle poelen nog eens grondig te bemonsteren en deze keer ook met schepnetten om te zien of er wel nakomelingen rondzwemmen van soorten als kamsalamander. En een nieuwe groep die ze gaan aanpakken zijn de vissen. Wij zijn alvast benieuwd welke soorten we gaan aantreffen in onze beekjes en slootjes.

En zelf ga ik nog eens een poging doen om een aantal interessante vogelsoorten op kaart te zetten. Veel plannen en veel werk, hopelijk wordt alles gerealiseerd.

Je mag alvast regelmatig nieuwsjes verwachten van deze monitoring op onze blog.