Onbekend's avatar

Over Crazy Birder

Gedreven door natuur!

Sneeuwprik

Ondanks een beredruk weekend toch even de tijd gevonden om te gaan genieten van een besneeuwde Grote Beemd. Het zag er schitterend uit zo een wit laken over alles gedrapeerd.

sized_013

winter

En onderweg stootte ik, zoals bijna elke keer, weer een houtsnip op. Deze soort is een vaste wintergast in het gebied. Jammer genoeg is hij meestal te snel voor mijn fototoestel. Dus voorlopig geen foto, hopelijk lukt het volgende keer wel.

Als dat zou lukken…

Aan de zuidkant van de Grote Beemd, vlak tegen de Bampdweg, staan we op het punt om een mooi perceel aan te kopen. Het akkoord met de eigenaar is er al, alleen Limburgs Landschap moet zijn zegen nog geven.

sized_015

Maar wij zijn al volop plannen aan het maken. Dat is bij ons nu eenmaal zo, telkens we een perceel bijkopen schiet het plan-duiveltje in aktie. En als we zouden kunnen realiseren wat dat duiveltje deze keer uit zijn hoed toverde zou dat een schitterend stukje natuur worden.

Bedoeling is om het perceel in te richten als een model-biotoop voor onze topsoort de kamsalamander. En wat zal dat dan zijn? Aan drie zijden een mooie houtkant, een paar poelen en voor de rest een hoogstamboomgaard. De mensen van de Boomgaardenstichting zijn al eens komen kijken en waren alvast zeer enthousiast. Bedoeling is nu dat we een project indienen en dit met de steun van een aantal partners zoals de gemeente, Regionaal Landschap te realiseren.

En de kers op de taart (of spreken hier beter van de appel) zou zijn om deze boomgaard in te richten als een soort openluchtmuseum waar we uitleggen wat die kamsalamander nodig heeft en ook te tonen wat een wereld aan leven er in zo een natuurtype voorkomt. Denk maar aan de steenuil, gekraagde roodstaart, egel, eikelmuis en noem maar op. De bezoekers mogen rondstruinen in de boomgaard en zelfs de appels plukken die er hangen. Ook hierover werd al gebabbeld met Akzie, een sociaal tewerkstellingsproject in ons dorp. Maar voor we zo ver zijn… maar luidop dromen is toch zo leuk.

Poelen voor onze kam

De belangrijkste soort in de Grote Beemd is zonder twijfel de kamsalamander. Deze op Europees vlak bedreigde soort komt in het gebied nog in redelijke aantallen voor. Het probleem is echter dat de biotoop snel achteruit ging. Poelen verlandden of werden gewoonweg dichtgegooid. Percelen veruigden sterk waardoor graslanden verdwenen.

Daarom hebben we een heus aktieplan uitgewerkt om deze soort te redden. Eén van de akties is het bijgraven van nieuwe poelen. Wij hebben vorige week drie poelen laten uitgraven en dit in samenwerking met Regionaal Landschap en de gemeente. En ook de jagers hebben drie poelen laten graven. Voorlopig zijn het kuilen gevuld met water, maar we weten uit ervaring dat het vrij snel een echte poel wordt met waterplanten en een randbegroeiing. Hopelijk vinden we er binnen een paar jaar de eerste kamsalamanders in.

sized_sized_023           De graafmachine aan het werk bij één van de poelen van de jagers.

sized_058             De poel op het perceel dat wij “de grote ruit” noemen.

sized_061             En de poel die in de Graeterbeemd werd gegraven.

Knotten in de Broekbeemd

Momenteel is men bezig met de jaarlijkse knotting van de knotwilgen in de Broekbeemd. Aan de kant van de broekstraat zijn een aantal percelen omzoomd met deze bomen en we hebben er de voorbije jaren nog een aantal bijgeplant. Dat is simpel te doen met wilgen, gewoon een tak in de grond steken en 9 kansen op 10 heb je een knotwilg erbij.

Het knotten is belangrijk want anders krijg je een hoop dikke takken en heb je kans dat de stam openscheurt. En in de “knot” komen heel wat holletjes en scheuren waar dan weer allerhande beestjes in kunnen kruipen. De steenuil is zo een bekende knotwilg-gast, maar voorlopig hebben we die nog niet kunnen huisvesten in onze wilgen. Maar wat niet is, kan nog komen…

sized_020

De blijde geboorte van een nieuwe blog.

Nadat ik al een hele tijd een blog heb over mijn avonturen om vogeltjes te kijken en fotgraferen vond ik het tijd om ook mijn tweede passie te “blogiseren”.

Ik ben namelijk conservator van de natuurgebieden die ’t Bokje en Limburgs Landschap beheren in Wellen. Samen met Gert, Jan en Etienne steek ik daar toch wel wat tijd en enerhie in.

Wat we daar allemaal uitspoken en wat de resultaten en problemen zijn willen we in deze blog vertellen. Hopelijk beleef je er evenveel plezier aan als wij met het beheren van deze mooie natuurgebieden.