Boompje weg, bosje erbij

Jaarlijks koopt Limburgs Landschap een aantal percelen in natuurgebied Herkvallei. Zo konden ze in 2025 een aantal stukken kopen in de Grote Beemd grondgebied Alken waarvan eentje een plantverplichting had. Dit wil zeggen dat de vorige eigenaar de bomen – in dit geval populieren – met een kapvergunning had mogen oogsten, maar er wel minstens evenveel diende terug te planten. Een stevige kost en vaak dan ook het moment dan eigenaars beslissen om hun perceel te verkopen. Maar die aanplantverplichting blijft uiteraard bestaan. Gelukkig.

Een van de aangekochte percelen zomer 2015 met populieren
Zelfde perceel winter 2024 al een paar jaar na de kaalkap

Als natuurvereniging voeren wij uiteraard deze verplichting uit. Met de glimlach, want nieuw bos is belangrijk en een van onze streefdoelen. Wij kiezen dan steeds om een inheems loofbos aan te planten met de boomsoorten die op die locatie thuis horen. Opnieuw populieren planten doen wij bijna nooit. Want dat is van oorsprong een uitheemse soort die werd ingevoerd om opbrengst te creëren. Maar houtopbrengst is niet ons doel. Wel meer en betere natuur. Dus werden er eind vorig jaar op dat perceel een paar duizend bomen geplant. Onder andere zomereik, els, wilg, es. Maar ook struiken zoals hazelaar, vlier of meidoorn. Dit om een gelaagd bos te krijgen met een bodemlaag, struiklaag en boomlaag zoals dat hoort in de natuur.

Zicht op nieuwe aanplant – december 2025

Alles moet nog wat groeien, maar wij hopen dat hier op termijn een mooi loofbos zal komen waar heel wat soorten een nieuwe thuis zullen vinden. Binnen een aantal jaar zetten we nog eens een foto van dit perceel op onze blog. Dan kunnen jullie ons bos mee opvolgen. Beloofd!

Plaats een reactie