250 voetbalvelden

Ruim 30 jaar geleden kocht Limburgs Landschap vzw het eerste perceel natuur in de Broekbeemd. Ondertussen hebben we duidelijk niet stil gezeten, want deze maand hebben we de kaap van 125 ha natuur in beheer in de Herkvallei gerond. Een mooie prestatie.

Dit zijn 250 voetbalvelden! Hiervan is meer dan 70 ha in eigendom van Limburgs Landschap vzw en ongeveer 54ha in huur of beheer. De Broekbeemd is zo goed als volledig in eigendom van Limburgs Landschap vzw. In de Grote Beemd groeit dit elk jaar meer en meer aan. Partners wiens gronden worden beheerd komen onder andere van VMM, VLM, gemeente Wellen en OCMW Wellen. Zij dragen graag bij aan dit prachtige natuurgebied. Zo konden we jaar alweer 4 ha extra natuur aankopen.

Percelen in eigendom van de natuurorganisatie blijft nog altijd de beste manier om ze te beschermen. Want dan kunnen onze beheerders hun plannen om te gaan voor de hoogste natuurwaarde volledig uitrollen. Daarnaast worden ze ook nog eens opgenomen in het beheerplan en krijgen ze het statuut natuurreservaat. Hierdoor zijn alle planten, dieren en het landschap voor altijd beschermd.

‘Die natuurverenigingen hebben makkelijk kopen met al die subsidies’ is een opmerking die wij vaak horen. Inderdaad, als erkende natuurbeheerder krijgt Limburgs Landschap vzw steun vanuit de Vlaamse Overheid om gronden aan te kopen in vooraf afgebakende gebieden. Dat zij landbouwpercelen opkopen klopt dus niet, want hiervoor krijgen ze geen subsidies. Daarnaast is die steun gebonden aan heel wat regels.

Zo is de subsidie beperkt tot maximaal 80% van het aankoopbedrag. De rest moet Limburgs Landschap telkens bijleggen met eigen gelden. Ook kunnen zij niet onbeperkt bieden. Want hoe meer zij betalen, hoe minder subsidies zij krijgen. Boven een bepaald bedrag is dit zelfs nul euro. Dus de bewering dat de natuurverenigingen de prijs van de grond omhoog jagen klopt ook niet. Tenslotte moeten zij ook beloftes doen aan de Vlaamse Overheid rond het gebruik van deze gronden. Zo moet elk perceel binnen een aantal jaren worden opgenomen in een uitgebreid beheerplan type 4, natuurreservaat dus. Dat plan wordt stevig onder de loupe genomen door ANB (Afdeling Natuur en Bos) en elke 5 jaar moet er bewezen worden dat het werd uitgevoerd. Dan is er nog de openstelling. Elk natuurgebied dat op deze manier werd gerealiseerd moet opengesteld worden voor iedereen die er wil komen genieten van die mooie natuur. Logisch, want het werd voor een deel aangekocht met belastingsgelden, jouw centen dus.

Wij vinden die regels totaal geen probleem. Want het is onze missie om meer en betere natuur te realiseren in Limburg. In ons geval dus Wellen. En die laten we heel graag bewonderen door iedereen die dat wil.

Heb jij nog eigendom in de Herkvallei – Grote of Broekbeemd – en wil jij ook een steentje (perceeltje) bijdragen aan dit mooie project? Stuur dan gerust een persoonlijk bericht naar ons. Wij informeren je graag over de mogelijke manieren hoe dit kan.

Plaats een reactie