
Ze hingen er al een tijdje, dus de wandelingen waren denkelijk al een tijdje afgewerkt. Wij konden de organisators van deze activiteit niet vinden. Daarom ruimden we ze deze week zelf op. De uitzondering op de regel.
Wij begrijpen dat ze dit vergeten zijn op te ruimen. Wij zijn ook een vereniging van vrijwilligers en vaak ook actief bij andere evenementen. Op het einde zijn het vaak maar een handjevol helpers die de boel mogen opruimen. Dat men dan vergeet om die wegwijzers weg te halen is begrijpelijk. Ik hoor al iemand zeggen: ‘ik zal dat in de week wel doen’. Om het dan te vergeten.
Maar het zijn gelukkig de uitzonderingen. Zo hebben we al jaren een prima samenwerking met de wandelclub de Wellense Bokkerijders. Zij bevestigen alles natuurvriendelijk – de organisatie met de oranje pijlen deden dat trouwens ook -, volgen de juiste paden, ruimen alles nadien netjes op. Ze doen zelfs een extra ronde om eventueel achtergelaten zwerfvuil op te rapen. Ook vragen ze voor elke wandeling die door de natuurgebieden loopt telkens een toestemming aan.
Toestemming? Moet dat dan? Jawel. De wet schrijft voor (regelgeving in natuurgebieden opgesteld door ANB) dat bij elke activiteit in groep – wij nemen als grens 25 deelnemers – in een natuurgebied een toestemming dient aan te vragen. Zelfs al volg je de paden die zijn opengesteld in de toegankelijkheidsregeling van het desbetreffende natuurgebied. Activiteiten buiten de paden, commercieel (als er inkom gevraagd wordt of nadien drank of eten wordt aangeboden tegen betaling) of na zonsondergang hebben altijd een toestemming nodig. Geen zorgen: deze toestemming wordt zelden geweigerd. Maar je bent in orde en vooral je weet aan welke voorwaarden je moet voldoen.
Zoals het opruimen van de wegwijzers na de activiteit. Moest iemand van de organisatie die de oranje pijltjes hebben opgehangen dit lezen. Die in de grote beemd hingen zijn opgeruimd. Wij zijn er trouwens zeker van dat als we hadden ontdekt wie die organisators waren, zij – na een welgemeende sorry – alles netjes hadden opgeruimd. Iedereen kan wel eens iets vergeten.