
Het beeld staat intussen op ons netvlies gegrift. Een man met een stok in de sneeuw. Voor hem: een doodgeknuppelde das.
Het landschap rondom hem als een volmaakt decor: ijzingwekkend. “Klik” een foto die hét moment vastlegt dat niet had mogen gezien worden en dat zich als een rukwind van verbijstering verspreidt over Wellen en Alken, Limburg en Vlaanderen.
Die foto, dat ijzige zwartwit beeld, maakte van de jager/stroper zelf opgejaagd wild. Hij ging lopen maar werd nadien zelf ‘neergeknuppeld’ door hét beeld. De kracht van het moderne beeld tegen die van een primitieve knuppel. De kracht van het bewijs tegen die van een verboden jacht. De kracht van de waarheid tegen de zwakte van de heimelijkheid.
Dank, aan die voorbijgangers voor het nemen van de foto, dank voor het documenteren van deze moord, dank voor het niet wegkijken, want dat doen we veel te veel en veel te graag.
Stil en verlaten
De jonge das was waarschijnlijk afkomstig van een burcht in de buurt. De jonge das was zijn territorium aan het uitbreiden naar het noorden. Hij was een telg van een succesverhaal dat ergens 30 jaar geleden begon bij een net niet doodgeknuppelde populatie in het zuiden van de provincie. Toen werd de das beschermd en zwierf terug uit naar het noorden, heroverde zijn territorium. Sinds 5 jaar is hij terug in Wellen. Vorig jaar hebben wij als ‘t Bokje melding gemaakt van een nieuwe burcht op de Langenakker. We kozen voor de eerlijkheid, voor de omarming. We mogen er niet over nadenken dat daardoor het satans embryo werd gelegd voor een heimelijk jacht. De burcht ligt er momenteel stil en verlaten bij. Een ganse familie dassen is verdwenen. Hoeveel dassen werden zonder getuigen intussen al heimelijk neergeknuppeld. We vroegen ons al langer af waarom die burcht op de Langenakker niet doorstartte? Ik denk dat we de reden ondertussen ontdekt hebben.

Topje van de ijsberg
Wij hadden nooit gedacht dat het maken van dit beeld, de man met de knuppel, nog mogelijk zou zijn geweest in 2021, maar als we terugkijken kondigde ze zich – zoals een beurscrash – signaal per signaal aan. Wij – ‘t Bokje – kregen de laatste maanden regelmatige verdachte meldingen van overal in Wellen: er werd aas met vergif gevonden in onze natuurgebieden, een dode vos werd provocatief voor iemands deur gelegd, vossenburchten werden illegaal uitgegraven, er werden verdacht veel kadavers van (vergiftigde ?) roofvogels gevonden in de beemd, roofvogelnesten bleven zonder reden leeg, wildcamera’s werden gestolen,… Dit ene voorval – dat op foto werd vastgelegd – is volgens ons slechts het topje van een ijsberg van wandaden tegen de natuur.
Het leek wel of tijdens corona zich duistere krachten verenigden tegen meer biodiversiteit, klimaatbeleid en een beter leefmilieu. Een soort van contrarevolutie. Of worden er – omdat er meer mensen momenteel in de natuur rondwandelen – meer van deze wandaden ontdekt en gemeld? De man met knuppel is daarvan een climax, de Icarus van de arrogantie.
Rotte appels
Hoe groot de verbijstering ook is, intussen gebeurt al terug het omgekeerde, wil men dé foto wissen en relativeren en sluit zich het krachtveld van de advocatuur met een betwistbaar pleidooi rond de man met de knuppel. Het zijn dezelfde spelers die al jaren in de gesloten kamers van de 3de macht onze talloze bezwaren tegen overtredingen en de PV’s van het onderbemande en machteloze Agentschap Natuur en Bos seponeren en regelen. De jagerslobby draait op volle toeren en heeft de mantel der liefde al klaar liggen naast een ondertussen stevig gevulde doofpot. Hun persbericht op hun website spreekt boekdelen. Opnieuw steken ze hun kop diep in het zand voor de – ondertussen enorme hoop – rotte appels in hun vereniging. We zullen zien wie in het verhaal van de man met de knuppel gelijk krijgt.
Duidelijk signaal
De enorme stroom aan reacties leert ons alvast dat onze maatschappij dit niet meer pikt. Daarom dat wij als Wellense natuurvereniging moeten reageren tegen dit onrecht tegen de natuur.
Samen met andere verenigingen – en blijkbaar met de Minister – gaan ook wij ons als Wellense Natuurvereniging ’t Bokje vzw burgerlijke partij stellen. Wij zijn in ons hart en ziel geraakt. We zijn er zeker van dat we spreken in naam van al onze leden en sympathisanten.
Aan de stroom van verontwaardiging via allerlei kanalen en de aandacht die dit feit in de media krijgt is heel duidelijk geworden dat de maat voor veel mensen meer dan vol is.
Hoog tijd dat Hubertusvereniging Vlaanderen – de overkoepelende organisatie van de jacht – maar ook de plaatselijke jagers en Wildbeheerseenheden (want die blijven toch wel heel erg stil) aantonen dat hun beweringen dat zij opkomen voor de natuur klopt. Wij wachten vol ongeduld op een duidelijk signaal van hen. Een veroordeling van dit soort van wandaden.
Neem zelf actie
Ben jij ook zo geschokt door dit voorval en de reactie van de jachtlobby? Weet dat ook jij zelf actie kan ondernemen. Om zo een persoonlijk signaal te geven.
Jagers moeten met de eigenaars van percelen in het door hen ingekleurde jachtgebied een schriftelijke (sinds 2014) of – vroegere – mondelinge overeenkomst hebben. Dit is echter heel vaak niet het geval. Zo zien wij dat bijna gans Wellen is ingekleurd. Het zou ons verwonderen dat er voor elk perceel een overeenkomst bestaat. Elke andere burger in ons land moet – om gronden op een of andere manier te mogen gebruiken – daar netjes toestemming netjes voor vragen en op papier laten vastleggen in een overeenkomst. De jagers dus blijkbaar niet (ze hebben dit alvast in heel veel van de gevallen niet gedaan).
Het bizarre van dit fenomeen is dat als jouw perceel onterecht werd ingekleurd, jij zelf dit moet laten rechtzetten. De eigenaar moet dan actie ondernemen om dit te laten ‘uitkleuren’. Eigenlijk de omgekeerde wereld. Logischer zou zijn, alles uitkleuren en wie wil jagen op iemands eigendom de inspanning laten doen om alles – met duidelijke overeenkomsten op papier – te laten inkleuren.

Jij kan makkelijk zien of jouw eigendom jachtgebied is en – als je hiermee niet akkoord bent – vragen om dit dan te laten uitkleuren. Op http://www.geopunt.be/ kan je nakijken of jouw eigendom is ingekleurd.
Zodra de kaart is geopend kan je rechts kiezen uit het menu: natuur en milieu – jacht en dan het vakje jachtterreinen aanvinken. Daarna kan je bovenaan in de zoekbalk je straat en gemeente invullen.
Wil je jouw eigendom uitkleuren. Dan is de simpelste manier om via http://www.schietinactie.be/ contact op te nemen met Vogelbescherming Vlaanderen die jou alle info bezorgen en ook verder alles voor jou regelen.
10 april 2021
Wellense Natuurvereniging ’t Bokje Wellen
Al bij begin van schietinactie gedaan.
LikeLike
Het valt me vooral op dat in de bossen vlak bij onze wijk al sinds mensenheugenis een bordje hangt ‘verboden jacht en honden aan de lijn ‘ terwijl ik toch regelmatig schoten hoor. En inderdaad, die bossen zijn op deze kaart jachtgebied. Maar wie gaat daar dan over als het geen eigen grond is? De gemeente?
LikeLike
Knap geschreven, sterk!
Helaas een herkenbaar verhaal in Zuid-Limburg. Toch geven we niet op! Hou de moed erin!
LikeLike
Toen ik hiervan het eerst hoorde was ik stomverbaasd, wat een oneerlijke regeling! We woonden toen net in ons huis en hadden ook de 18 are “dorpsweide” meegekocht die als tuin/boomgaard was ingericht door de vorige eigenaar. Dezelfde dag dat ik erover las heb ik het gecontroleerd en de procedure in gang gezet om onze eigendom uit te kleuren. Ik was er zeker van dat meer mensen dit niet wisten en plaatste de link met korte uitleg op de fb pagina van ons dorp (hoepertingen). Meteen kwamen boze reacties van jagers… ik moest zelf maar weten als mijn eigendom vernield werd door everzwijnen…
LikeLike
In het vervolg misschien niet meer vermelden als jullie nog eens een burcht ontdekken, want er zijn altijd met mensen met minder goede bedoelingen, jammer toch hè!
LikeLike
goed geschreven….en ik blijf boos…heel boos …vervelend
LikeLike