
Momenteel kan je in onze beemden genieten van een massa bloeiende planten. De vlinders en andere insecten hebben een menukaart waar menig restaurant jaloers op zal zijn. Kleuren en geuren in overvloed. De moeite om eens te gaan kijken.

Een van die planten is de moesdistel. De, niet zo opvallende, bloemen bevatten veel nectar. Het is trouwens een plant waar we heel blij mee zijn. De indicator dat de natuur hier zeker de goede weg op gaat.

Sommige percelen liggen er kort gemaaid bij. Zo ook een aantal stukken in Graeterbeemd, een deelgebied van de Herkvallei. Door te maaien en het maaisel af te voeren gaan we de bodem verarmen en krijgen we een lagere begroeiing. Met meer bloemen en planten tot gevolg. Work in progress!

In de Broekbeemd werd de sloot achter Garage Govaerts geruimd door onze ploeg van AGM. Hierdoor is een goede afwatering voor een aantal woningen gegarandeerd.


Ook in de Broekbeemd werden door een privé-eigenaar de populieren gekapt aan de Herk. Een normale ingreep aangezien deze populieren meestal geplant worden om ooit te ‘oogsten’. Wij hopen nu wel dat de kapper het perceel terug zal aanplanten met streekeigen soorten of spontaan zal laten verbossen. Alvast, plots, een heel ander uitzicht.

De vlierbessen beginnen overal rijp te worden. Mooi op tijd zodat onze trekvogels stevig kunnen aansterken om hun tocht naar het verre zuiden aan te vatten. Als je bij zo een volgeladen struik wat geduld hebt en blijft kijken kan je er zeker een aantal vogelsoorten ontdekken. Wat dacht je van zwartkop, tjiftjaf, tuinfluiter en grasmus.

Het bankje aan de poel richting Molenstraat blijft een pijnpunt. Gelukkig heeft een goede ziel het afval samen geraapt en in zakjes aan de bank gehangen. Mogen wij via deze weg nog eens een oproep doen aan de jongeren die hier feestjes bouwen en dan hun afval laten rondslingeren. Heb respect voor de natuur en de andere bezoekers en neem alles netjes mee naar huis. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Ook minder leuk nieuws is het feit dat de bron aan de Herk opnieuw is stilgevallen. Het is dan ook droog, kurkdroog. Dit voor het derde jaar op rij nu al. Het nieuwe normaal? Hopelijk niet en komt het nog goed. Wij duimen er alvast voor.
Dank voor de mooie maar ook sommige verontrustende beelden. De natuur vraagt onze permanente zorg en aandacht. Bijgevolg goed opvolgen, verontreiniging tegen gaan en indien er toch een onverlaat vuil en afval achterlaat onmiddellijk signaleren.
LikeLike