Belofte maakt schuld

politics-2361943_960_720

Joepie, we hebben een Vlaamse regering en we weten wat hun plannen zijn. Althans we weten wat ze in hun regeerakkoord hebben gezet. En vanuit alle hoeken komen reacties. Positieve en negatieve. En ook lees ik vaak achterdochtige en smalende berichten in de trend van “allemaal zever in pakskes”. Toch ben ik niet echt mistevreden van wat ik lees in de tekst van dit regeerakkoord.

Pessimistisch

Laten we het eerst eens bekijken met een pessimistische pet op. Wat de maatregelen tegen het klimaatprobleem betreft is het inderdaad een mager beestje. Met deze voorstellen kan je aan de kust best al beginnen met je appartementje op het gelijkvloers stilaan leeg te halen. Want binnen afzienbare tijd sta je daar in je woonkamer met je voeten in het zeewater. Veel te weinig ambitie en het zwaard van ‘dat mag niks kosten voor de burger’ hangt er steeds boven. Jammer.

Ook de beloftes van meer natuur en meer bos zijn geen winst op het eerste zicht. Want die staan al jaren in het lijstje van ‘dat moeten we ook eens gaan doen’.

Optimistisch

Maar toch. De beloftes staan wel duidelijk op papier. 20.000 ha meer erkende natuur binnen de 5 jaar, 10.000 ha meer bos waarvan 4.000 de komende jaren, plannen voor meer biodiversiteit en steun aan kwetsbare soorten, herziening (nog maar eens) van de, op dit moment onwerkbare, subsidiëring van de natuurverenigingen en andere beschermers van de natuur, steun aan de Regionale Landschappen en de Bosgroepen en een aanpak op wetenschappelijke basis van de jacht op kwetsbare soorten (de patrijs zal dit graag horen). Dus de intenties zijn er en ze zijn een stuk concreter en krachtiger dan dat we gewoon zijn van onze regering. En over het klimaat wordt een standpunt ingenomen en duidelijk geopperd dat het tijd is om te handelen. Een paragraaf die we te danken hebben aan alle Greta’s en Anuna’s die het er met heel veel branie in hebben geschreeuwd.

Schuld

En belofte maakt schuld. Een uitspraak die volgens veel mensen in de politiek niet klopt. En toch hoop ik dat we deze keer die beloftes wel zien waargemaakt worden. Wij geven hen alvast op dit moment het voordeel van de twijfel. De toekomst zal uitwijzen of we naïef waren of beloond worden voor ons (voorzichtig) geloof in deze nieuwe Vlaamse regering.

Plaats een reactie