
Wie deze foto herkent is even oud of ouder dan mij. Deze legendarische Amerikaanse TV-serie Bonanza begon met een generiek die op dit moment super-actueel zou zijn. Een kaart van ergens een stukje Amerika wordt met een klein vlammetje in vuur gestoken en brand dan op om de helden in galop te laten verschijnen. Voor wie er nog eens van wil genieten hier een link naar de catchy generiek.
https://www.youtube.com/watch?v=iQjb_QiFbJE
Jammer genoeg roept dit beeld momenteel andere gevoelens op. Want Amerika, en dan vooral Brazilië, staat in vuur en vlam. En dat zorgt voor heel wat commotie. Nu ga ik hier niet opnieuw met het vingertje in de lucht alle ontkenners van het probleem terecht wijzen. Want dat wordt momenteel genoeg en beter gedaan door anderen. Maar ik zie tot mijn grote verbazing dat die ontkenners steeds meer aanhang krijgen. Ook bij mensen die ik dacht dat ze de natuur toch naar waarde zouden schatten. Vreemd.
Een ontkenning om zo het nakende onheil niet te moeten zien? Een vlucht van de waarheid? Een wat-kan-ik-er-aan-doen reactie? Een meelopen met de kudde op zijn gnoes? Wie zal het zeggen? Een vaststelling die mij alvast nog meer doet beseffen dat de oplossing voor dit probleem er eentje is die steeds moeilijker en complexer zal worden.

Maar we geven het niet op. Elke actie die mensen kan overhalen om anders te gaan leven om de impact van de mens op de natuur te verminderen is welkom. Weliswaar telkens een druppel op de hete aarde (en deze keer letterlijk). Maar weet dat heel veel druppels een regenbui vormen. Genoeg regen om de brand te blussen. Jouw druppel is ook van harte welkom.