Is er dan toch hoop?

forest-4242669_960_720

Jawel, we krijgen denkelijk een Vlaamse regering en Bartje heeft zijn huiswerk gemaakt en een startnota opgesteld. Als groene jongens gaan we dan dadelijk, gewapend met een sterk vergrootglas, op zoek naar punten over milieu en natuur.

20.000

Tot onze verbazing stonden er deze keer een aantal beloftes in die rechtstreeks en ondubbelzinnig over natuur gingen. Ik citeer:

Schermafbeelding 2019-08-14 om 14.53.55

In de eerste zinnen wordt onze hoop op een systeem van statiegeld duidelijk terug naar de vergeetput geveegd. Geen goed begin. Maar dan komt een cijfer waar ik toch even blij van denk te worden. 20.000 ha extra natuur en nog eens 10.000 ha nieuwe bossen. Als dat even kan, graag.

Schermafbeelding 2019-08-14 om 14.55.01

Op de website van ANB kan je zien dat er in 2017 nog geen 20.000 ha erkende natuurreservaten was (want wij veronderstellen dat het daar over gaat). En dat zou dus zo maar eventjes verdubbeld worden. Misschien dat ze toch iets anders bedoelen (denkelijk wel). Want er is buiten de erkende reservaten natuurlijk ook nog natuur (gelukkig).

Die 10.000 ha extra bos is dan weer iets minder ambitieus. In 2015 was er in Vlaanderen 164.000 ha bos. Weet wel dat het begrip bos in ons landje wel heel rekbaar is. Zo vindt de overheid nog altijd dat een aanplant met populieren ook een bos is. En wie ooit de boskaart heeft gezien kan getuigen dat men heel creatief kan zijn als ze moeten aantonen hoeveel bos er nu juist is. Maar toch, 10.000 ha, dat is toch een behoorlijke oppervlakte op het eerste zicht.

Sneuvelen

Maar voor we onze vreugdedans inzetten, toch even een paar bedenkingen. Het lijken ambitieuze beloftes, maar eigenlijk valt het toch wat tegen. En zoals ik net zei. Het zijn beloftes en die kunnen in de politiek soms sneller verdwijnen dan de sneeuw die op een autostrade valt waar die nacht net een vrachtwagen zout werd uitgekieperd.

En deze tekst moet nog door de onderhandelingen gesleurd worden. Onderhandelingen met een partij die ooit de minister van milieu leverde die blijkbaar niet doorhad dat ze die portefeuille had en onze natuur stevig liet achteruit boeren (een woord dat bij haar paste). De andere partij die ook aan tafel zit heeft milieu en natuur ook niet echt in de top tien van hun agenda staan.

Maar laat ons alles toch maar positief bekijken. Er staat iets over natuur in de nota. Dus, zoals al heel wat politiekers vertelden, is er mogelijk een uitweg uit de tunnel. Een groene tunnel hopen wij. En wie weet zetten ze er tijdens een helder moment nog een nulletje bij.

Plaats een reactie