
Voor het tweede jaar op rij is ze gestopt. De bron aan de Molenstraat. En dan is het voor ons alarmfase rood. Want dit wil zeggen dat het grondwater op een bedroevend laag peil is gekomen. En dat is echt geen goed nieuws. Niet voor de Broekbeemd, niet voor de natuur en niet voor ons.
Leven
Water is namelijk levensbelangrijk. En we moeten er dan ook, met de voorspellingen die door heel wat slimme koppen worden gemaakt, heel zuinig op zijn. Want een toekomst zonder water is er geen. En toch blijven we dat water, vooral bij ons in het westen, lustig verbruiken. Tegen beter weten in.
Maan
En dan hoor ik net op tv dat onze geelgekuifde vriend van over de grote plas binnen 5 jaar terug op de maan wil staan. Hij gaat, voor alle duidelijkheid, niet zelf (jammer genoeg). Maar een Amerikaanse astronaut en zijn madam (of vriendin, dat was mij niet echt duidelijk). Doel van dit project: de eerste zijn en liefst voor zijn volgende ambtstermijn. Misschien moeten we de mensen die dit plan hebben opgevat er toch even op wijzen dat er op onze aarde ook nog wel wat werk is voor wtenschappers die er zouden in slagen om iemand naar de maan te schieten.
Wij hebben een gek voorstel. Als we nu eens al onze kennis en energie steken in het redden van onze aarde. Te beginnen met het voorzien van water voor iedereen die hier rondloopt. Zo helpen we de aarde niet naar de maan (passend zinnetje, niet?).
Of misschien dat Trumpie-Dumpie ondertussen toch door heeft dat het niet echt de goede richting uit gaat met moeder aarde. En hij alvast een plan B klaar heeft. Tussenlanding op de maan en dan verhuizen naar Mars. Denkfoutje: daar is nu al geen water meer.