Enquete.

Een paar dagen gelden hoorde ik op het nieuws een reportage over bewoners die een enquete gingen houden tegen vallende bladeren. Ik wreef even mijn ogen uit of ik wel echt wakker was en niet droomde. Iets later bleek mijn angst wat getemperd omdat het ging over het feit dat in deze wijk mensen rondliepen die vonden dat de gemeente te weinig deed om de vallende bladeren op te ruimen. Maar toch…

DSCN0064

Bladblazer-generatie.

Hoe ver kan je nog verwijderd raken van de echte natuur ? Een vraag die we ons luidop stellen. Zo zag ik vandaag een mevrouw die onder een met prachtige herfstkleuren getooide houtkant met een bladblazer (vind ik op zich al een ongepast woord) bezig was om de gevallen bladeren weg te blazen. Naar waar ? Want de wind blaast ze straks denkelijk toch terug of er vallen weer andere af. En waarom ? Tja waarom ? Een goede vraag. Want mij lijkt dit één van de meest zinloze bezigheden ooit. Wat is er mis met een mooi bladerentapijt. Het is om te beginnen de thuis van enorm veel leven. En het is de natuurlijke isolatie tijdens de winter voor heel wat planten en andere organismen. Spaar jezelf de moeite en laat ze gewoon liggen. Met wat geluk hoef je ze zelfs in het voorjaar niet meer op te ruimen. Of verdwijnen ze vanzelf na de eerste maaibeurt (nog zo een zinloze bezigheid trouwens, maar daar hadden we het al over).

De tegenpartij.

Wij legden ons oor dan ook nog eens te luisteren bij de geviseerde groep van deze toch wel merkwaardige enquete. En hun boodschap was duidelijk. “Waarom worden wij steeds scheef bekeken ?” zei een kromgegroeide berk die wij als eerste ondervroegen. “Wij sloven ons ons hele leven uit om de lucht te zuiveren, schaduw te geven en in groep te gaan staan om de mensen mooie bossen te geven om in te wandelen” voegde een majestueuze eik toe. Waarop een kleine esdoorn die duidelijk nog wat jaren te goed had afsloot : “En wij krijgen stank voor dank, want dan vinden ze dat wij bij het laten vallen van onze bladeren voor overlast zorgen. En als ze vinden dat we in de weg staan kappen ze ons gewoon om.”

Hun boodschap is duidelijk. Respect, een beetje respect voor onze bomen. Is dat dan echt te veel gevraagd.

Bekijk de absurde reportage op VRTNWS.

Plaats een reactie