Een kieken meer of minder ?

poultry_farm_chickens_agriculture_animals_eggs_rural_birds_white-564042.jpg!d

Vandaag lazen we in ons Belangske een artikel over de plannen voor een mega-stal in Gors-Op-Leeuw voor twee bijkomende varkenstallen en een bedrijf met maar liefst 180.000 kippen. En neen, ik heb er geen nulletje te veel achter geplakt.

Protest.

Er kwam al protest van buurtbewoners die de aanvraag aanvechten. En wij denken dat dit terecht is. Om te beginnen is de bouw van zo een stal landschappelijk geen goede keuze. Zeker als je weet dat het vlakbij het Belle-Vue-bos zal gebeuren. Daar gaat het belle vue. En een paar honderd meters verder ligt natuurgebied Opleeuw met een aantal zeer waardevolle hooilandjes. De kans dat zo een mega-bedrijf invloed heeft op de waterhuishouding is niet uit te sluiten. Maar denkelijk geen argument om de vergunning te weigeren. Daarnaast gaat het over zo een groots bedrijf dat het heel wat vrachtverkeer met zich mee zal brengen. En de ligging is wat dat betreft dan ook niet echt ideaal. Dit verkeer zal ergens door een woonkern moeten met alle gevaren en vervuiling van dien.

Landbouwgebied.

Ongetwijfeld zal de reactie van de sector en dan vooral van de Boerenbond zijn dat het bedrijf toch gelegen is in landbouwgebied. En dat die klagers dan ook geen voet hebben om op te staan. Maar gaat het hier wel over landbouw ? Zo een mega-stal is eerder een industrieel project wat nog weinig te maken heeft met de landbouw die wij nu kennen. Trouwens, wij durven te stellen dat zo een project geen cadeau is voor de betrokken landbouwer. Vaak wordt zo een enorme investering gedaan door een multi-national waar de plaatselijke landbouwer dan voor kan gaan werken aan een vast loon of via een ander systeem van vergoeding. Op deze manier worden de “kleinere” boeren snel uit de markt geduwd waardoor de balans wel heel negatief kan uitslaan voor de sector. De Boerenbond kijkt zoals zo vaak bewust de andere kant op en laat alles gebeuren. Hopelijk is de betrokken landbouwer van dit project niet het slachtoffer van zo een constructie. En de dooddoener, tewerkstelling, hoef je hier ook niet uit de kast te halen. In deze sector heeft het automatisatie-spook al lang zijn intrede gedaan. Een filmpje over het “oogsten” van op sneltempo vetgemest kippen laat zien dat handenarbeid al lang verleden tijd is. klik hier.

Foutje.

Maar zijn we niet een beetje hypocriet ? Want de lekkere kippetjes die we in ons karretje leggen in de supermarkt komt meestal ook uit zo een mega-stal. Lekker volgepompt met allerlei medicatie en andere rotzooi en op een supersnelle manier vetgemest. De zogenaamde plofkippen. Maar dat zien we wel eventjes door de vingers. Massaal consumeren we vlees en in dit geval kip. In 2016 werden elke maand ruim 25 miljoen kippen een kopje kleiner gemaakt op de slachtvloer. Daarnaast werden er ook nog eens elke maand 930.000 varkens geslacht. Zij leverden op jaarbasis meer dan een miljard kilo geslacht gewicht op, of 59 procent van het totaal. Voorts worden er elke maand circa 76.000 runderen geslacht (goed voor 15 procent van het totale geslacht gewicht), 12.000 schapen, 1.000 geiten, 500 paarden, 65.000 kalkoenen, 4.000 eenden en 5.000 stuks ander gevogelte. En die passeren allemaal ons bord.

Als we nu eens af en toe (of helemaal) geen vlees op dat bord leggen dan hebben zulke mega-stallen helemaal geen zin van bestaan meer. Voila, probleem opgelost. En vanaf dan enkel nog gelukkige kippen die voor ons dagelijks eitje zorgen. Hoewel,… maar dat is weer een ander verhaal.

Lees hier het artikel van HBVL.

 

Plaats een reactie