Krokodil gespot

Het ontplofte internet en al zijn toepassingen heeft zo ook zijn voordelen. Op de website ‘waarnemingen.be’ komen jaarlijks een massa meldingen binnen. In 2024 waren er dat maar liefst 10.368.611. Daar kan je al wat mee.

Ook voor ons eigen dorp is dat een schat aan info. Zowel om te zien wat er allemaal leeft, kruipt, vliegt, bloeit en stoeit in onze eigen natuurgebieden. Maar het gaat nog veel verder. Want dankzij toegankelijke apps zoals ObsIdentify kan iedereen heel makkelijk soorten op naam brengen. De tijd dat je een halve bioloog moest zijn en je door een massa boeken moest ploeteren om planten of dieren te herkennen ligt al even achter ons. Als je die waarneming dan opslaat, komt die met foto in de database terecht en kan iedereen ze bekijken. Hier wordt het dan plots heel leuk. Want zo krijgen wij een hoop foto’s binnen gemaakt door – vaak – Wellenaren in Wellen.

Wij vonden, als plaatselijke natuurvereniging, dat het tijd was om deze nu meestal onbekende melders de eer te geven die ze verdienen. Niet enkel werken ze mee aan het in kaart brengen van de natuur, maar ze bezorgen ons ook regelmatig leuke foto’s. Uit die beelden halen wij elke maand een aantal opvallende, speciale of soms zelfs grappige foto’s waar wij proberen een verhaal aan te koppelen. Klopt dat verhaal? Denkelijk niet, maar het doel om de makers van die foto in de schijnwerpers te zetten is wel gehaald. De anonieme fotograaf krijgt wat zij of hij verdient, aandacht voor het moment dat zij- of hijzelf zich verwonderde voor die prachtige natuur. Here we go…

Stilleven of niet?

Fotografe: Elda
Alpenwatersalamander – 4 september 2025 – Ergens in Vrolingen

Drijvend, denkelijk in een waterput op een koertje of in een tuinvijvertje, levend of niet? Dat is de eerste vraag die bij mij opkwam toen ik deze foto zag. Want de waarneming werd ingegeven vlakbij een huis ergens in Vrolingen. De foto straalt naast drama ook schoonheid uit. De weerspiegeling van de wolken in het water en het subtiel doorbreken van het wateroppervlak door de salamander. Wie goed kijkt ziet dat de oogjes netjes open zijn. Voor mij een teken dat het antwoord op mijn vraag in de eerste zin ‘levend’ is. In mijn hoofd heeft Elda voor ze dit diertje uit een benarde positie heeft gered het nog even op foto gezet.

Want ook zij – ik vermoed dat de fotografe een dame is – zag de schoonheid van deze salamander. Ook al is de alpenwatersalamander de meest voorkomende salamander in onze regio, het blijft een mooie verschijning. De mooi gemarmerde tekening op de flanken en de staart subtiel afgewerkt met oranje stipjes is goed zichtbaar vlak onder het wateroppervlak. De knaloranje buik is niet zichtbaar. Want vaak is dat wat de aandacht trekt. Dat onze fotografe dit heeft genegeerd en gekozen heeft voor deze pose maakt de foto nog unieker. Het aantal foto’s van een alpenwatersalamander op zijn rug om de buik in beeld te brengen komen veel vaker voor dan dit beeld. Foto’s die tijdens het maken zorgen voor gemor omdat die verdomde salamander niet stil wil blijven liggen. Hij kruipt steeds recht. Misschien omdat dat zijn geliefkoosde positie is? Dat er geen enkele foto bij deze waarneming stond van zo een kronkelend wezen bewijst dat Elda respect heeft voor de natuur en haar bewoners.

Het diertje ligt stil. Net als een krokodil die in een Afrikaanse rivier ligt te zonnen of te wachten op een prooi die zich van geen kwaad bewust aan de oever komt drinken om te eindigen als fastfood na een spectaculaire strijd op ons tv-scherm bij National Geographic. Maar het gaat hier om een klein salamandertje zonder kwade bedoelingen. Een teleurstelling voor alle lezers die op basis van de titel een VRTnieuws-waardig bericht hadden verwacht of die de moeite niet deden om verder te lezen en nu al op hun toetsenbord aan het rammen zijn om iedereen te waarschuwen voor het gevaar van exotische reptielen in de Herk en het feit dat we hier dadelijk iets aan moeten doen. De rust die de foto van Elda uitstraalt staat in schril contrast met al die digitale moraalridders. Gelukkig, hopelijk heb ik gelijk en is onze alpenwatersalamander nog in leven. Ergens in een vreedzame tuinvijver in Vrolingen. Zoals het hoort…

Plaats een reactie