
Komt het omdat we meer rondlopen in onze natuurgebieden en onze buurt? Of is deze lockdown-light voor sommige mensen het signaal om net nu allerlei dingen te gaan doen die totaal niet kunnen? Het resultaat is en blijft dat ik vaak met dubbele gevoelens terugkeer van zo een wandeling. Een ontluikende lente met al zijn signalen in de natuur, veel mensen die dit plots hebben ontdekt en er van genieten. Maar ook een hele reeks f**k-ervaringen. Een met – trouwens ondertussen verboden – vergif kapot gespoten graslandje, een hoop sigarettenpeuken aan een bankje ondanks het bordje ‘graag meer respect, ruim je afval op’ dat ik er hing, hopen tuinafval in de Broekbeemd ondanks het feit dat dit gratis naar het containerpark kan, een boer die een stukje wilde natuur deels verwoest om die paar extra rijtjes mais te kunnen planten. Moet ik nog even doorgaan?
Blijkbaar is er een deel van onze maatschappij die het nog steeds niet hebben begrepen. Dit komt volgens mij omdat hun hersenen voor een groot deel vol zitten met reclame folders en -boodschappen die ons allemaal – totaal nutteloze – dingen proberen te doen kopen. Om dit te kunnen moeten we veel en hard gaan werken. Zo verdienen we geld, veel geld, zodat we nog meer shit kunnen kopen. Een totaal verkeerde boodschap die jammer genoeg – tot nu toe – heeft gewerkt en onze levenswijze domineert.
Maar is er dan toch een sprankeltje hoop. Zo bleef de verwachte stormloop naar de tuincentra en doe-het-zelf-zaken uit. Misschien dat heel wat mensen tijdens deze periode plots inzien dat we bevoorrechte aardbewoners zijn. Wij hebben alles wat we nodig hebben om op een zeer comfortabele manier te leven. Een dak boven ons hoofd, drinkbaar water en eten genoeg voor ons hele gezin. Het kan allemaal met veel minder. Minder werken, minder centen, minder stress, minder zorgen.
Ondanks de vele frustraties en foute dingen die ik dagelijks zie, zie ik ook hoop. Hoop dat we de boodschap toch eindelijk begrepen hebben. Hoop dat mijn kleinkinderen ook door de beemden kunnen wandelen en de geur van de meidoorn opsnuiven, de roep van de koekoek horen en de ree schichtig zien weglopen. Daarom doen we verder. Onze en jullie natuur beschermen, beheren en uitbreiden. Want dat laatste zal nodig zijn om niet nog dieper in de shit te geraken.