
24.000
Dit weekend liepen er weer heel wat (vaak) gele-hesjes-mensen langs de straten. Niet om op Parijse wijze hun ongenoegen te uiten. Maar om de daad bij het woord te voegen en eigenhandig heel wat Limburgse en Vlaamse bermen zwerfvuilvrij te maken.
En het blijkt een daad die nodig blijft. Jammer maar helaas. Zakken vol met afval “sieren” heel wat foto’s op facebook, kranten en meer plaatsen met daarachter een groep met mensen die al dat afval opraapten en in die zakken deden belanden. Zwerfvuil, het blijft een kwalijke eigenschap van heel wat minder geëngageerde burgers in onze samenleving.
Recidivist
Je afval zo maar ergens in de berm kieperen? Voor velen onder ons onbegrijpelijk. Maar het gebeurt. Elke dag, elk uur, elke seconde is er wel iemand in ons landje die deze daad, denkelijk onbewust van de schade die hij of zij aanricht, uitvoert. Wij ondervonden het aan den lijve toen bleek, bij het terug wandelen naar de vertrekplek van onze zwerfvuil-opraap-actie dat op in een net door ons opgeruimde berm al opnieuw enkele blikjes lagen.

Onze zwerfvuil-rapende vrijwilligers van dit jaar.
Statiegeld
De schreeuw om statiegeld vanuit de maatschappij wordt dan ook steeds luider. Hoewel, ik moet zeggen dat het debat rond dit thema toch maar heel stilletjes of zelfs (die indruk heb ik althans) helemaal niet meer gevoerd wordt. Het laatste wat ik mij herinner is dat ons Joke met heel veel tromgeroffel de komst aankondigde en met diezelfde maar ondertussen stille trom het plan dan liet verdwijnen in de duistere coulissen van het Belgische politieke doolhof. Op dit moment, tenzij ik binnenkort door een opmerkzame statiegeld-debat-volger terecht wordt gewezen, is er volgens mij geen enkele partij die dit thema hoog op haar agenda heeft staan. De lobby van de frisdrankproducenten en andere veroorzakers van verpakkingsleed blijken een stevige hand te hebben in dit thema.
Zelf
Dus doen we het voor de zoveelste keer nog maar eens zelf. Als we met zijn allen stoppen met producten te kopen die als zwerfvuil kunnen gebruikt worden lost het probleem zich vanzelf op. Dan raken we de grote bedrijven die het nodig vinden om hun lobby te gebruiken ondanks het immense probleem van het zwerfvuil waar het hen het meest pijn doet. Ons advies : koop verpakkings-arm of zelf -loos. Niet simpel, maar moeilijk gaat ook. Veel winkelplezier zonder plastiek en andere rotzooi. Laat ons weten of het lukt en geef jouw tips om afval-arm te shoppen zeker door op onze facebook-pagina.