Je kan er vanaf nu denkelijk niet meer naast kijken. Dit jaar is een verkiezingsjaar. En dat merk je of zal je merken aan een heleboel dingen. Eentje daarvan zijn perfect kaal-gemaaide bermen. In elke gemeente of stad duiken ze momenteel massaal op.

Kwab.
De oorzaak van dit verschijnsel moet je niet ver gaan zoeken. Onze politiekers, of althans de meeste van hen, hebben in zo een verkiezingsjaar plots de oncontroleerbare drang om dingen te gaan doen om te laten zien dat ze iets gedaan hebben. Ze kunnen er echt weinig aan doen want in deze periode van hun politiek bestaan worden de keuzes meestal gemaakt met één bepaald deel van hun hersenen. De “levert-dit-stemmen-op”-kwab. En het maaien van een berm is volgens dit deel van hun hersenen dan blijkbaar nu de juiste keuze. Want als je die maait ziet iedereen die er langs rijdt dat je iets gedaan hebt. In tegenstelling tot de keuze om niet te maaien. Want er is niemand die gaat zeggen “hé, die berm is niet gemaaid”. Tenzij je natuurlijk er eentje ongemaaid laat. Want jammer genoeg is de standaard in onze maatschappij dat een “proper” grasveld een gemaaid grasveld is. Een groot deel van onze bevolking is dan ook blij met een gemaaide berm. En daarom gaan ze in heel wat gemeenten vollen-bak met de maaibalk rondzwieren. Uitleggen waarom je best nu niet maait zou de logische en betere keuze zijn. Maar die kwab waar we het net over hadden is maar klein en die oplossing zit er dus blijkbaar niet in. Daarom proberen wij het voor hen te doen…
Vier.
Er zijn vier belangrijke redenen waarom er wordt gevraagd om pas na 15 juni de bermen te maaien. Er bestaat zelfs zoiets als een bermdecreet. Dit moet in principe gevolgd worden door alle gemeentes. Maar zelfs buiten een verkiezingsjaar blijkt dat niet altijd te lukken, laat staan op het moment dat bij velen die speciale hersenkwab het overneemt. Maar dit terzijde.
De eerste reden is dat deze extra en onnodige maaibeurt u als inwoner van uw gemeente geld kost. Om die maaiwerken uit te voeren moeten er arbeiders de baan op. En dat kost geld en ook nog eens brandstof voor de tractor waar ze in zitten.
Ten tweede is dit niet goed voor het milieu. Want ik heb tot op heden nog geen arbeiders zien maaien met de zeis. Meestal met grote tractoren en bosmaaiers die voor de nodige CO2-uitstoot zorgen.
Ten derde. En volgens ons de belangrijkste reden. Door op dit moment te maaien verdwijnen er kleine biotopen voor planten maar vooral voor onze insecten en de bijen in het bijzonder. Als je alle kilometers zou optellen die worden gemaaid en je zou die bij elkaar leggen dan heb je volgens ons wel een stevig hooilandje tegen de vlakte gewerkt. En als er beestjes zijn die wel een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken dan zijn het zeker onze bijen.
En ten vierde. Nu maaien levert nadien nog meer maaiwerk op. Want er zal sowieso nog een keer moeten gemaaid worden. En de planten en kruiden die we eigenlijk liefst in onze bermen zouden willen zien staan worden door te vroeg te maaien het gras onder de voeten weggemaaid. Neen, ik zeg het verkeerd. We maaien net het gras onder hun voeten bij. Want een grasveld dat te vaak wordt gemaaid wordt een grasveld en geen bloemenweide. Kijk maar eens naar jullie eigen gazon (de meeste mensen dan toch die vaak hun gazon maaien). Gras, gras en nog eens gras. Door op de juiste momenten en manier te maaien ga je de bermen verschralen en zo krijg je de bloemen en planten die wij willen en onze bijen ook willen. Maar als je het gras gaat bevoordelen door nu te maaien dan ga je in de toekomst nog meer moeten maaien.
Maar ja, de verkiezingen nietwaar. Jammer dat onze bijen niet mogen gaan stemmen.

Grotendeels mee eens. Maar daar waar er dominatie is van bepaalde grassen zoals grstreepte wittbol die nu volop in zaad staat is het nodig deze nu te maaien en af te voeren dan gaat de volgende jaren de witbol afnemen en krijgen magrieten en andere bloemen meer kansen.
LikeLike