Waarom ?

IMG_1758

Hier hingen dus twee wegwijzers van de verbinding Wellen – Alken. Hingen, want ze zijn verdwenen. Afgerukt en denkelijk in de Herk gesmeten waar ze nutteloos op weg zijn naar het Schulens Meer.

Waarom ? Waarom doet iemand zo een nutteloze dingen ? Ze noemen het vandalisme. Ik heb er andere en minder propere namen voor die ik voorlopig voor mezelf ga houden. Maar ze doen het wel bewust. Dit doe je niet per ongeluk. Alvast, dat is toch mijn idee. Je moet de wegwijzers detecteren, ze vastnemen en bestuderen hoe de verbinding met de paal in elkaar zit, ze dan vakkundig van de paal verwijderen en ze vervolgens met een welgemikte worp in de Herk slingeren. Deze reeks van handelingen kan je voor een rechter niet als ondoordacht laten uitschijnen. Geen enkele advocaat die deze piste van verdediging zal durven voor te stellen aan zijn cliënt. Als ze al voor een rechter verschijnen. Waarom ?

Hoewel ik hen nu beschrijf als nadenkende wezens heb ik toch mijn twijfels. Volgens mij is de inhoud van hun schedel veel minder bruikbaar dan wij denken. Bij een schedelboring zullen we stuiten op een inhoud die perfect kan dienen als bodemvulling voor de kooi van de hamster die ze ook op dezelfde ondoordachte wijze ooit hebben aangeschaft en die nu zit te verkommeren in een veel te kleine kooi ergens in een donker hoekje. Dat beestje is echter verder ontwikkeld dan zijn baasje want het zal de attributen in zijn kooitje zoals het wieltje waar ze zo graag in rondloopt niet zomaar vernielen zonder dat daar enige zinvolle reden voor zou zijn.

Neen, zulke pummels (sorry voor het woordgebruik) verdienen om streng gestraft te worden. Een werkstraf ? Te makkelijk. Op dit moment en in mijn huidige toestand lijken wat mij betreft stokslagen een mooi alternatief. Hoewel ik deze barbaarse en wrede methode tot voor kort de wereld wilde uit helpen lijkt het plots een waardige kanshebber. Of steniging. Bij nader inzien is dat een stap te ver. Al is het maar omdat dit verdomd veel gelijkenis vertoont met de activiteit van het weggooien van de bordjes. Je zou het misschien niet zeggen, maar ik word een beetje boos om zulke zinloze en banale handelingen.

Waarom zou je als vrijwilliger je tijd hier nog insteken ? Een vraag die op zulke momenten zonder twijfel door ieders hoofd zouden spookt. Je offert je vrije tijd op om allerlei initiatieven te nemen om het je medemens aangenaam te maken. En dit is dan je dank ? Al die moeite, is dat niet idioot ?

En dan sta je op een morgen tijdens een magische zonsopgang de lucht vervuld met de sterke geur van bloeiende meidoorns te luisteren naar de magistrale klanken van een zingende nachtegaal. En dan weet je het zeker wie de idioten zijn in dit verhaal. En die bordjes ? Die hangen we wel eens terug. Elke keer opnieuw.

Plaats een reactie