Balans 2020 – Deel 4 – Last but not least

Wij sluiten onze balans voor 2020 af met een aantal losse feiten. Maar die zijn stuk voor stuk ook belangrijke feitjes.

Beheerplan

Zeer belangrijk is het feit dat in 2020 het nieuwe beheerplan werd goedgekeurd door de minister. Dit voor de ganse Herkvallei. Deze goedkeuring is de garantie dat Limburgs Landschap vzw en wijzelf dit natuurreservaat – want dat is het hierdoor – verder kunnen ontwikkelen volgens een vooraf ingediend en goedgekeurd plan Ondertussen zijn we al gestart met het toepassen van dit plan. Zo werden er op verschillende plaatsen in de Grote Beemd percelen aangepakt en ook in Graeterbeemd en de Broekbeemd werden al voorbereidingen getroffen. Een proces waar we jullie zeker van op de hoogte gaan houden.

Kudde

Hier is 2020 dus ook een kanteljaar. Zoals we al lieten weten zijn de eerste galloway-runderen aangekomen. Maar daarnaast konden we – dankzij onze opmerkzame conservator Gert – ook samen met twee partners een begrazing met schapen opstarten. De combinatie van hooilandbeheer, jaarrond begrazing met runderen en stootbegrazing met schapen is een goede keuze volgens ons. De plantjes zullen het ons in de nabije toekomst zeker laten zien of dat effectief ook zo is. Dit beheer benadert alleszins heel dicht de historische werkwijze die door de Wellense bevolking halfweg de vorige eeuw werd toegepast.

Samenwerking

Daarnaast blijven we onze partners – die op een of andere manier meewerken in ons beheer – koesteren. De gemeente Wellen, Gemeente Alken, Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, Vlaamse Landmaatschappij, Vlaamse Milieu Maatschappij, Wildbeheerseenheid De Herk, De Winning en De Wroeter – met de kans dat ik nog iemand vergeet – hebben allemaal op een of andere manier een bijdrage geleverd.
Een speciale vermelding wil ik doen voor de landbouwers en hobbyboeren waar we al jaren goed mee samenwerken. Door het hooien of laten begrazen van percelen in onze natuurgebieden vervullen zij een belangrijke rol in het Wellense natuurverhaal.
Maar we willen onze samenwerking zeker nog uitbreiden. Ook andere privé-eigenaars willen we meekrijgen in ons verhaal. Zelfs als ze de percelen niet aan ons verkopen of verhuren kunnen ook zij hun steentje bijdragen aan de ontwikkeling van de Herkvallei. Hoe we dit zien lees je binnenkort zeker op deze blog.

Kern

Onze kerngroep zit al een tijdje in een VZW-structuur. Dit maakt ons als plaatselijke vereniging een stuk zekerder en sterker. Ook hier werd er in 2020 het een en ander uitgevoerd.
Onze statuten werden aangepast naar de huidige wettelijke normen. We maakten van deze gelegenheid gebruik om bestuurslid Joeri Philtjens – die al een tijd meedraait – toe te voegen als bestuurslid van de VZW. Daarnaast bestaat de kans dat we onze vrouwelijke krachten in ons bestuur gaan verdubbelen. Gerda, voorlopig ons enige dame in de rangen, zal het graag horen. Het zou alvast een prachtige manier zijn om 2021 mee te starten.

Tenslotte wil ik al onze ‘losse’ vrijwilligers van harte bedanken. Heel wat sympathisanten dragen op een of andere manier hun deel bij om de Wellense natuur nog mooier en sterker te maken. Zodra het weer mag, krijgt elk van hun een dikke knuffel. Dat is het minste wat ze verdienen.

Wij wensen iedereen alvast een natuurvol en gezond 2021.

Plaats een reactie