Dat is wat ze nu vaak zeggen, de natuur is de kluts kwijt. Maar is dat wel zo. Wij mensen vinden dat de natuur zich aan onze regeltjes moet houden en één van die regeltjes is dat de lente start op 21 maart. En elk plantje, vogeltje of kevertje dat voor die datum beslist van lentegedrag te vertonen is fout.
Ik denk dat de natuur beter dan wie ook weet wanneer het tijd is om wat te doen. Soms pakt dat wel eens verkeerd uit, maar heel vaak blijkt de natuur toch gelijk te krijgen. Een kalender hebben ze daar echt niet voor nodig.
En momenteel is de natuur volgens mij dan ook al stilaan begonnen aan wat wij lente noemen. Een aantal beelden genomen tijdens de voorbije dagen geeft mij toch alvast die indruk. Oordeel zelf…

De hazelaar laat zijn katjes los.

Heel veel katjes.

Sneeuwklokjes, meestal de vroegsten van de bende.

De eerste bloempjes van het speenkruid.

De aronskelken zijn ook al daar.

Groot hoefblad begint bescheiden.

Het ultieme cliché van lentegevoel.

De poelen zijn kam-klaar.

En de Schotten, zij werken verder aan het beheer.