Zojuist terug van mijn traditionele nieuwjaarsdag-vogeltelwandeling. Om de overvloed aan lekker eten (’t was weer de moeite) en de glaasjes wijn uit mijn systeem te krijgen ga ik nadat ik uit bed ben gesukkeld elk jaar een toerke maken in de Grote Beemd. En tijdens die wandeling noteer ik alle soorten die ik tegenkom. En dit jaar waren er dat 29. Met als uitschieters een mooi koppeltje mandarijneendjes. Maar ook leuk waren matkop, rietgors, boomklever, een viertal cirkelende buizerds en een koppeltje boomkruipers.

Misschien leuk om eens een jaartje alle vogelsoorten bij te houden die we in onze gebieden zien dit jaar. Een soort mini-big-year op lokaal niveau (voor wie de film heeft gezien). Elke reden is goed om in onze Wellense natuurgebieden rond te lopen.

Vlak na het nemen van dit beeld van een fotogenieke omgevallen wilg vloog er vlak bij mijn voeten een houtsnip op. Deze wintergast kom je wel vaker tegen in de Grote Beemd. Misschien dat we toch nog eens een cursusje vogels kijken moeten organiseren. De laatste is al een aantal jaar geleden en was toen superleuk om te geven. En eigenlijk moeten zo veel mogelijk mensen zich bewust worden van de vogelrijkdom vlak bij hun deur. Ik zal er eens over nadenken…